Vi har alla hört det förut – Content is King – men hur hittar man då rätt innehåll att skriva om? En sak som jag ofta sett under alla de år jag jobbat mot företag i alla storlekar och branscher är att det fortfarande än väldigt vanligt att man hela tiden tänker i sina egna branschtermer.

Men om vi vill att besökare som kanske inte kan branschen bra ska hitta till oss, då behöver vi veta vad de verkligen letar efter.

Jag kommer att skriva ett mycket utförligare inlägg om hur man gör sökordsanalyser framöver, men tänkte idag prata om ett verktyg som jag lärt mig uppskatta mer och mer senaste året.

Keywordtool.io

Keyword_Tool__FREE_Alternative_to_Google_Keyword_Planner

Redan 2007 så implementerade Google det som kallas Auto Suggest, det vill säga att Google mer eller mindre gissar sig till vad du letar efter, beroende på allt ifrån geografisk placering till tidigare sökhistorik.

Google Auto Suggest

Dessa föreslagna sökord är baserade på vad personer tidigare har sökt på och ändras över tid. Med denna information till hans så finns det massor och åter massor med olika typer av söktermer kan skulle kunna börja skriva om. Tänk då om det skulle finnas ett verktyg som plockade fram alla dessa typer av söktermer åt dig på ett enkelt sätt.

Nu gav ju rubriken ovan svaret (doh!), så en bra vän för att hitta alla dessa typer av sökord är Keywordtool.io vilket finns i en gratisversion du kommer riktigt långt med. Det som du får för att betala för tjänsten kan du faktiskt göra själv, och det ska vi titta på i morgon.

En sökning på ”träning” ger 600+ förslag på ämnen

keywordtoolio-traning

Nu börjar vi få en överblick över vad andra människor faktiskt letar efter. Detta kan ge oss en hel del idéer om vad vi bör skriva om för att fler ska hitta vårt innehåll.

I morgon ska vi titta på hur vi kan gå igenom dessa termer för att hitta vad vi borde skriva om när vi vill öka trafiken till vår webbplats.


Denna bloggpost är den tredje i en serie om hundra för initiativet #blogg100 där jag med många andra kommer att skriva ett blogginlägg om dagen med start den 1:a mars 2016. Mitt fokus kommer att ligga i att skriva om sökmotoroptimering och webbanalys. Följ gärna med på resan, jag lovar att du kommer att snappa upp ett och annat som antingen förbättrar din synlighet online eller ger dig en bättre inblick i hur dina besökare använder din webbplats.