Igår pratade vi om ett verktyg som är superbra på att hitta de där sökorden och termerna du kanske inte tänkt på själv. Även om man nu har plockat fram en massa söktermer så är det intressant att se vilka av dessa sökord eller termer som det är värt att fokusera på om det är trafik du vill driva till din webbplats.

Om man sedan tidigare plockat fram en del söktermer baserat på ett ämne enligt nedan exempel på LCHF så ser via att vårt verktyg att de hittar en hel del potentiella sökord vi kan använda oss av.

Search for ”lchf” found 510 unique keywords

Hur kan vi du ta reda på vilka av dessa över 500 sökord/termer som vi borde fokusera på om vi vill driva trafik till vår webbplats?

lchf sökord

När du fått upp alla dina sökord så klickar du uppe till höger där det står Copy all. Sen behöver vi titta till ett av Googles alla gratisverktyg, något som alla som regelbudet jobbar med digital marknadsföring har koll på.

https://adwords.google.com/KeywordPlanner

Du kommer behöva logga in med ditt Google-konto för att komma åt funktionerna här bakom.

Keyword_Planner_–_Google_AdWords

Klicka på ”Get search volume data and trends” så kommer du sedan att mötas av et textruta där du kan klippa in alla sökord du kopierade tidigare.

Keyword_Planner_–_Google_AdWords

Klipp in alla sökord du kopierade tidigare och klicka sedan på Get search volume för att få ut sökvolymer på de sökord du fått fram. Notera att vissa sökord genererar väldigt lite söktrafik per månad och det är här vi kan se vilka termer som folk faktiskt letar efter när de Googlar.

Keyword_Planner_–_Google_AdWords

Det jag reagerar på här är att ”fläskytterfilé” dyker upp, och det ordet innehåller ju faktiskt inte ”lchf” någonstans.

lchf fläskytterfile

Men det visar sig faktiskt att om du börjar googla efter ”lchf y” eller möjligtvis ”lchf yt” så kommer Google faktiskt att föreslå ”fläskytterfilé”.

Man sluta aldrig att förundras över det Google väljer att visa upp, det är väl lite charmen med den här branschen.

Spara din data

Klicka på Download så får du möjlighet att spara alla denna data för framtida bruk. Detta är ett perfekt sätt att inte bara hitta ämnen att skriva om, utan även att hitta ämnen att skriva om som folk faktiskt söker efter. Och det är ju alltid roligare att skriva om något som folk kommer att läsa.

Sen är det många andra saker som spelar in om man börjar synas i sökresultatet eller inte, men vi börjar här.

Häng med på resan framöver så går vi igenom allt annat du behöver för att optimera din egna webbplats att synas på Google.


Denna bloggpost är den fjärde i en serie om hundra för initiativet #blogg100 där jag med många andra kommer att skriva ett blogginlägg om dagen med start den 1:a mars 2016. Mitt fokus kommer att ligga i att skriva om sökmotoroptimering och webbanalys. Följ gärna med på resan, jag lovar att du kommer att snappa upp ett och annat som antingen förbättrar din synlighet online eller ger dig en bättre inblick i hur dina besökare använder din webbplats.