Vi gick tidigare igenom hur du installerar Google Analytics på din webbplats och idag ska vi prata om en av de viktigaste sakerna att ställa in i verktyget, nämligen mål.

Google Analytics är gratis och med det kommer vissa begränsningar. En av dessa är att det måste vara väldigt generellt, dvs det måste fungera på så otroligt många olika typer av webbplatser. Och det finns minst en sak som skiljer alla sajter åt. Vad du vill att dina besökare ska göra när de väl hittat till dig.

En besökare skulle bland annat kunna göra något av följande för att klassas som en ”bra” besökare:

  • Köpa en produkt
  • Skriva upp sig för ett nyhetsbrev
  • Titta på en video
  • Ladda ner en PDF
  • Titta på ett visst antal sidor
  • Skicka in ett kontaktformulär

Ovan är bara ett väldigt litet urval över vad man skulle kunna klassa som en ”bra besökare”. För att vi ska kunna utvärdera om ett besök är bra eller dåligt så måste vi alltså sätta upp mål så vi vet om de besök vi driver in till vår sajt är bra eller dåliga.

Det är också ett bra sätt för att utvärdera vilka kanaler som fungerar bättre än andra när det gäller konverteringar. Att driva trafik är en sak, men att driva trafik som konverterar är en annan.

goal-value-google-analytics

Genom att definiera mål i Google Analytics så kan vi helt plötsligt börja utvärdera vilka av de olika kanalerna (Google, Facebook, Twitter, andra bloggar, etc) som genererar bra trafik som gör det vi som sajtägare vill att besökaren ska uppfylla under sitt besök.

Bilden ovan illustrerar på ett bra sätt att trafik som exempelvis kommer från wordpress.org till exemepelsajten ovan är mer värdefull än exempelvis trafiken som kommer från Facebook, även om vi har mycket mer trafik från Facebook.

Idag sker mer och mer via Google Tag Manager och det ska vi börja titta på i morgon. För att kunna anpassa datainsamlingen på vår webbplats så vi fångar upp precis det vi behöver för att sätta upp de mål vi behöver.

Använder du mål på din webbplats idag? Vad mäter du i så fall?