Vad är skillnaden mellan Google Analytics och Google Tag Manager? Om du redan har Google Analytics installerat, behöver du då installera Google Tag Manager? Det korta svaret på den frågan är; nej.

Det lite utförligare svaret är:

Nej, men det ger dig utökade möjligheter att spåra vad som händer på din sajt och GTM är ett väldigt bra komplement till GA. Om du vill ha en bra möjlighet att spåra vad dina besökare gör på din sajt utan att behöva kontakta IT-avdelningen eller skriva massa kod varje gång du vill mäta något nytt så är svaret istället ‘Ja, för det kommer att spara dig och dina kollegor massor med tid’.

Det är lätt att tro att Google Analytics och Google Tag Manager gör samma sak, men det är egentligen två helt olika produkter som däremot fungerar väldigt bra tillsammans.

Google Analytics rapporterar på insamlad data

google-analytics-source-medium

Google Analytics skapar rapporter åt dig baserat på data som du skickar från din webbplats. I samband med att du installerar Google Analytics så börjar du samla in data som bland annat visar vilken källa besökaren hittade din sida via (bilden ovan) kombinerat med en uppsjö av annan information. Bland annat får du utan att behöva göra extra inställningar reda på vart någonstans besökaren finns fysiskt, vilken upplösning, operativsystem, språkinställning, etc han eller hon har.

Utöver detta får du reda på bland mycket annat:

  • Vilken sida besökaren landar på
  • Hur länge de stannar på sidan
  • Hur länge ett besök varar
  • Hur de navigerar runt på din sajt
  • Etc

Allt detta får du utan speciella inställningar. Det enda du vanligtvis behöver göra är att se till så att koden för Google Analytics finns på alla din sidor så sköter verktyget resten.

Genom att sätta upp relevanta mål (i Google Analytics) så kan du även få reda på vilka som är dina bäst konverterande målgrupper och hur de hittar till din sajt.

Google Tag Manager sköter datainsamlingen

Om du ser Google Analytics som servitören på restaurangen; den som kommer med menyerna och maten du beställt (läs: rapporterna och datan du vill titta på) så är Google Tag Manager kocken i köket.

Det är via Google Tag Manager som all typ av datainsamling sker för att sedan skickas vidare till andra verktyg som exempelvis Google Analytics. Istället för att installera Google Analytics på dina sidor så installerar du Google Tag Manager istället och hanterar all typ av datainsamling via detta verktyg istället.

Istället för att ladda exempelvis Google Analytics på varje sida så laddar du istället Google Tag Manager på varje sida. Inte båda två.

Google Analytics via Google Tag Manager

I Google Tag Manager (GTM) så ställer du sedan in vilken typ av data som ska skickas var, exempelvis att varje gång en sida laddas ska data skickas in till Google Analytics (GA).

Vid en första anblick kan detta verka onödigt. Varför inte hoppa över Google Tag Manager helt och bara använda Google Analytics?

Hur GTM och GA fungerar tillsammans

Google Analytics tar emot all (nåja) data som du skickar till verktyget och presenterar rapporter för dig att analysera. Men om du inte har gjort några speciella inställningar i din kod så är det mycket du går miste om.

  • Har dina besökare möjlighet att prenumerera på nyhetsbrev hos dig?
  • Har du YouTube-videos på din sajt som besökarna kan spela upp?
  • Finns det kontaktformulär dina besökare kan nå er via?
  • Länkar du ut till annonsörer eller andra typer av sajter löpande?
  • Skulle det underlätta för dig om du visste om dina besökare hade en adblocker aktiv eller inte?
  • Är dina artiklar lite längre än genomsnittet? Hur långt ner på sidan läser dina besökare innan de lämnar?
  • Klickar dina besökare på den där knappen eller inte?

Den här listan skulle kunna göras nästan hur lång som helst. Det jag vill få fram är att om du inte aktivt talar om för Google Analytics att du vill veta sådant här så kommer du inte heller få reda på det.

Här kommer Google Tag Manager in i bilden och underlättar datainsamlingen så att du får in den data du behöver för att kunna ta mer datadrivna beslut.

GA + GTM = SANT

Sammanfattningsvis kan vi säga att du via Google Tag Manager sätter upp regler för vad och när saker ska mätas. Detta skickas sedan vidare till Google Analytics så att du kan analysera den data som är viktig för just dig och din webbplats.

Att sätta upp en regel i Google Tag Manager som skickar in data till Google Analytics varje gång en besökare laddar ner en PDF från någon av dina sidor är något som du kan sätta upp utan att kunna skriva en enda rad kod. Utan Google Tag Manager behöver du istället få en av dina utvecklare att implementera denna kod åt dig direkt i koden för din webbplats.

Tveka inte att kontakta oss om du behöver råd eller hjälp med implementation eller analys av din data.