GTM som verktyg blir mer och mer populärt och idag ska vi titta på hur man gör en grundläggande installation av Google Tag Manager tillsammans med Google Analytics för att börja mäta trafik på din webbplats.

Denna guide är till för dig som vill installera Google Analytics via Google Tag Manager på din sajt. Har du redan Google Analytics installerat så går det bra att följa denna guide ändå, förutsatt att du inte har kvar båda installationerna efteråt.

Det du behöver innan vi börjar:

  • Ett kostnadsfritt Google-konto (det du använder till Gmail, exempelvis)
  • Tillgång att modifiera kod eller eventuella plugins på din sajt/blogg
  • En kopp kaffe och lite tålamod

Sätta upp Google Analytics

All data vi ska samla in via Google Tag Manager kommer vi att skicka vidare till Google Analytics, så en grundförutsättning för hela denna installation är att vi redan har ett konto för Google Analytics. Om du inte har ett konto redan så visar jag här hur du skapar ett konto i Google Analytics.

Google_Analytics_Property_Settings

Väl inne i Google Analytics behöver du komma åt ditt Tracking ID som är den unika identifierare som talar om vart vi ska skicka all data från Google Tag Manager. Klicka på Admin högst upp och se sedan till så du har rätt Account och Property vald som i exemplet ovan för denna domän.

Välj sedan Property Settings.

Google_Analytics_Tracking_Id

Kopiera sedan ditt Tracking Id, du kommer att behöva detta inom kort.

Sätta upp ett konto för Google Tag Manager

Logga sedan in i Google Tag Manager med samma konto som du använder för Google Analytics så kommer du få möjlighet att skapa ett nytt konto i GTM direkt. Om det är så att du redan har ett eller flera konton i Google Tag Manager så kommer du mötas av bilden nedan. Då klickar du istället på Create Account.

google-tag-manager-create-account

Detta är den vy där du framöver kommer att se alla dina konton du administrerar i Google Tag Manager, precis som ”Home” tabben i Google Analytics.

google-tag-manger-add-new-account

I nästa steg behöver du fylla i ett beskrivande namn för själva kontot. I mitt fall fyllde jag i Omnidig eftersom det är företaget som kommer att använda denna container. För min engelska blogg har jag angett dcarlbom.com här istället. Det är bara ett förklarande namn, så håll det just så; förklarande.

google-tag-manager-setup-container

Sen fyller du i din webbplats domän under Container name och väljer Web.

Klicka sedan på Create.

Grattis, du har nu skapat din första container i Google Tag Manager!

Implementera spårningskoden för Google Tag Manager

Precis som för Google Analytics så behöver Google Tag Manager ha in en kod på alla dina sidor. Exakt hur man gör detta varierar från plattform till plattform, men det gemensamma nämnaren är att koden för Google Tag Manager ska in direkt efter <body> i HTML-koden.

google-tag-manager-code-in-source

Här ungefär höll jag på ramla av stolen. Notera att koden för Google Tag Manager här på omnidig.se faktiskt ligger helt korrekt efter det att <body>-taggen startats. Men vi är nere på rad TRETUSENNIOHUNDRASEXTIOETT!

Detta innebär att det tema jag köpt för att använda här antingen har någon helt bisarrt konstig felkonfigurering eller är kodat av folk som borde jobba med annat. Suck. Nåväl, får felsöka detta. Återkommer med en uppdatering när det är åtgärdat.

Anledningen till att jag reagerar är för att det ligger otroligt mycket kod ovanför detta som måste läsas in på varenda sida. Något som gör att sidan laddar långsammare än den borde vilket i sin tur har en direkt påverkan på hur Google väljer att ranka sidan i sitt sökresultat.

Installera Google Tag Manager i WordPress

Om du använder WordPress för din sajt/blogg så är det väldigt enkelt att installera Google Tag Manager.

Via WordPress Plugin

Antingen så väljer du att installera ett plugin för att hantera att koden skrivs in på korrekt ställe, och då rekommenderar jag att du använder dig utav detta från DuracellTomi som fungerar alldeles utmärkt.

google-tag-manager-wordpress-plugin-duracelltomi

Ditt Google Tag Manager ID hittar du högst upp till vänster när du är inne i din container som du precis skapade.

google-tag-manager-id

WordPress utan plugin

Om du istället väljer att implementera Google Tag Manager utan plugin så behöver du redigera din header.php och manuellt lägga in den spårningskod som krävs. Du hittar koden i sin helhet genom att klicka på själva ID:t på sidan som bilden ovan visar.

Notera dock att du behöver din egna kod, då denna ovan inte kommer att fungera eftersom den hänvisar till ID GTM-XXXXXX som inte överensstämmer med din.

Ett annat alternativ som (faktiskt) är baserat på ett plugin, men som ger dig mycket bättre kontroll är att använda ett plugin som låter dig lägga till egen kod på olika delar av sajten. Jag själv använder exempelvis detta för att hantera GTM på flertalet sajter, just för att slippa sitta och redigera koden för själva temat. Risken finns att koden du lagt till manuellt i header.php försvinner om temat uppdateras.

Koppla ihop Google Tag Manager med Google Analytics

Nu är vi snart i mål. Det enda som kvarstår är att vi nu behöver skicka data från Google Tag Manager till Google Analytics och för det behöver vi en Tagg.

google-tag-manager-overview

Klicka på Tags och sedan på New för att skapa din första Tag i Google Tag Manager. Den här kommer inledningsvis att hållas väldigt enkel, men vi kommer att bygga vidare på detta i kommande inlägg.

Det enda vi kommer fokusera på nu är att skicka in sidvisningsdata (standardtracking) till Google Analytics.

google-tag-manager-pageview-setup

Följande inställningar kommer du behöva ställa in:

  • Product: Google Analytics
  • Tag Type: Universal Analytics
  • Tracking ID: Ditt Google Analytics ID (UA-XXXXXXXX-Y)
  • Track Type: Page View

Klicka sedan på Continue

google-tag-manager-fire-on

Välj sedan All Pages då du vill att denna Tag ska köras på alla sidor.

Klicka sedan på Create Tag.

Ta bort eventuell ’vanlig’ Google Analytics kod

Eftersom du nu kommer att hantera datan som skickas in till Google Analytics via GTM så är det viktigt att du plockar bort den tidigare Google Analytics koden du har på sidan, annars kommer du att få dubbel data i Google Analytics, och det vill du inte.

Plocka bort dina gamla koder (eller avaktivera plugins) och återgå sedan till Google Tag Manager.

gtm-publish

Klicka sedan på Publish i Google Tag Manager så kommer dina inställningar du precis gjort att gälla för hela din sajt. Detta innebär nu att din datainsamling till Google Analytics går via Google Tag Manager.

Framöver kommer jag att gå igenom en hel del intressanta saker man kan använda Google Tag Manager till för att lära sig så mycket som möjligt om sina besökare.

Jag hoppas att du vill hänga med på resan!