Att ha koll på dina besökare och vad de gör på din webbplats är viktigt för att du ska vet vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra på din webbplats. Det finns en uppsjö av olika mätverktyg och Google Analytics är ett av de absolut vanligaste. Främst för att det väldigt kraftfullt, men även för att det är gratis att installera.

Men hur kommer man då igång med en installation av Google Analytics på webbplatsen?

Denna guide är enkel och kortfattad men jag kommer att i kommande inlägg gå igenom hur vi kan ställa in Google Analytics så det passar din verksamhet bättre. Detta eftersom en standardinstallation av Google Analytics inte kommer att ge dig den data du behöver för att ta rätt beslut för just ditt företag. Anledningen till detta är eftersom inget företag är det andra likt och man vill alla fokusera på olika saker. Lyckligtvis så går det att konfigurera Google Analytics så det passar just er och ert företag (eller blogg).

Skapa ett konto i Google Analytics

Börja med att besöka sajten för Google Analytics och logga in med ditt befintliga Google-kopplade konto. Det du använder till Gmail, exempelvis.

När du väl loggat in kommer du få möjligheten att sätta upp ett nytt konto (Account) i Google Analytics.

 

Google Analytics är uppbyggt i olika nivåer med Accounts, Properties och Views. Vi kommer gå igenom dessa i ett senare inlägg mer i detalj. I det här läget kommer vi behöva ge vårt konto ett namn och detta är lämpligen namnet på företaget eller bloggen du hanterar. I mitt fall skriver jag in Omnidig i under Account Name.

I nästa steg ska vi ge vår första Property ett namn och ett naturligt val här är att skriva in domänen som du vill spåra, inklusive www. eller om du använder dig av något annat. Du ser att jag har bara skrivit in omnidig.se i detta fält, just eftersom denna webbplats inte använder sig av www. före. Om så hade varit fallet hade jag skrivit in det som www.omnidig.se.

Under Website URL fyller du i domänen du använder sig av och ändrar från http:// till https:// om du kör det senare.

google-analytics-industry-category

I nästa steg ska vi välja vilken bransch webbplatsen är associerad med. Detta används främst för att kunna ta del av benchmark data framöver, för att kunna se hur du presterar mot andra webbplatser som är i samma branch och lika stora som dig.

I mitt fall väljer jag Internet & Telecom då det är det som förklarar den här sajten bäst. Detta går självklart att ändra senare.

google-analytics-reporting-time-zone

Sist men inte minst ska vi välja Reporting Time Zone och här är det viktigt att vi väljer en tidzon där besökarna på sajten oftast befinner sig i. Om det är en internationell sajt får vi tänka lite annorlunda. I vårt fall kommer vi ha Sverige som bas och väljer därför Sweden i denna lista.

Anledningen till att få denna tidzon korrekt är för att om du vill se vad som händer vid ”lunchtid” och tittar på trafik mellan 12-13 så måste du vara säker på att det är lunchtid i Sverige som avses. Hade du exempelvis haft London vald och tittat på klockan 12 i dina rapporter så hade det avspeglat vad som hände på sajten klockan 13 svensk tid.

Klicka sedan på Get Tracking ID längst ner. Grattis, du har nu skapat ditt första Google Analytics-konto.

Google Analytics spårningskod

Google Analytics spårningskod

Du presenteras nu med den spårningskod du behöver installera på din webbplats för att få Google Analytics att fungera. Detta är ett standardscript i Javascript som ser likadant ut för att som använder Google Analytics. Det enda som kommer att skilja din från min är själva ID:t som följer följande mall UA-XXXXXXXX-Y.

Denna kod behöver du kopiera och sedan behöver du lägga in denna kod inom <head>-taggen på alla dina sidor. Exakt hur detta görs skiljer lite från plattform till plattform men använder du exempelvis WordPress så kan du med fördel använda ett av alla de plugins som finns till den plattformen. Ett av de vanligaste och som även jag rekommenderar för den som inte behöver göra många specialanpassningar är Google Analytics by Yoast. I detta plugin behöver du inte ange koden alls i sin helhet utan det räcker med ditt Tracking ID som du hittar på samma sida som koden, högst upp till vänster.

Det viktiga här är – oavsett plattform – att denna kod implementeras på alla sidor på din webbplats, för annars kommer du inte att få fullständig data, samt att den data du faktiskt får in inte kommer att vara korrekt när man börjar analysera.

Börja samla in data i Google Analytics

Du har nu en View i Google Analytics som heter All webbplatsdata (sv) eller All Website Data (en) där all din trafik börjar ramla in. Notera att det kan ta upp till 24 timmar innan du börjar se data i dina rapporter om du har skapat en helt ny Property. Vanligtvis går det bra mycket snabbare än så, men ha lite is i magen första tiden.

Om du fått in din spårningskod på alla sidor inom <head> och sparat detta så kommer du i Realtidsrapporten i Google Analytics snart se din egna trafik till webbplatsen. Vi kommer inom kort även att gå igenom hur man på ett effektivt sätt filtrerar bort sig själv ur denna insamlade data.

google-analytics-realtidsinformation

Under fliken Reporting högst upp kommer du sedan under Real-Time -> Overview sedan att se vad som händer på din sajt. När du ser trafik här så vet du att din spårningskod fungerar. Grattis!

Som du säkert noterar så har jag även trafik som dyker upp på webbplatsen som inte hör hemma där, i det här fallet under Top Referrals. Vi ska titta lite närmare på hur man får bort det här senare i veckan.

Nu har du snabbt och enkelt fått upp en väldigt enkel spårning via Google Analytics på din webbplats och kan börja samla in data på både vad dina besökare gör på din sida, men även vart de kommer ifrån och mycket annat.

Happy analyzing!