Igår skrev vi ett inlägg om hur du installerar Google Tag Manager på din webbplats, men det är nog inte helt klart varför du bör använda det i alla lägen. I dagens inlägg ska vi därför svara på frågan varför du bör använda Google Tag Manager.

Själva implementation är relativt rakt på sak, men möjligheterna som öppnar upp sig är extremt många. Idag ska ger vi er 6 anledningar till varför ni bör överväga att använda Google Tag Manager för att hantera datainsamlingen på er webbplats.

1. Snabbhet

Det är inte ovanligt att det kan ta en IT-avdelning ganska lång till (pga att de har så mycket på sitt bord) att implementera nya trackingscript på er sajt. Med Google Tag Manager så är det otroligt snabbt och väldigt effektivt att implementera nya script på era sidor utan att man ska behöva vänta på att IT ska hinna få in dem.

Ni som jobbar med marknadsföring vet själva hur frustrerande det kan vara när man ska köra igång med sin Remarketing via Facebook och behöver ha en den där spårningspixeln som ”aldrig implementeras snabbt nog”, eller om man kör annonsering via AdWords och behöver ha en in konverteringspixel, eller om man vill installera exempelvis Hotjar för heatmaps, osv.

Med GTM är du bara ett par klick bort för att få in dessa pixlar och sparar väldigt mycket tid på att inte behöva vänta. Du kan börja samla in din data mer eller mindre omgående.

2. Automatisk taggning på dina villkor

Säg att du har flertalet PDF:er på olika sidor och du vill mäta nedladdning av dessa. Tidigare behövde du implementera en kod manuellt på alla länkar i HTML-koden för att kunna spåra engagemang på dessa och du var även tvungen att dubbelkolla eller trippelkolla så att det verkligen var implementerat på alla dina nedladdningsbara PDF:er.

Med GTM är det så enkelt som att du definierar en regel som talar om att varje gång en besökare klickar på en länk som exempelvis går till en fil som slutar på .pdf så ska ett event skickas in till Google Analytics. Snabbt och enkelt vilket gör att det sparar dig otroligt mycket tid.

Du kanske istället har YouTube-filmer på flertalet sidor och vill mäta hur många som klickar Play på dessa samt hur länge besökarna tittar? Tidigare var det relativt omständigt men nu via GTM så har det blivit en hel del enklare att få in denna typ av spårning.

Vill du automatiskt skicka in information till Google Analytics när en besökare fyllt i ett formulär på din sajt? Med Google Tag Manager är det inga som helst problem.

3. Versionshantering

Allt som oftast är det flera personer eller ibland även flera olika företag involverade i att säkerställa korrekt tracking på en sajt. Med hjälp av den inbyggda versionshanteringen i GTM så är det jättelätt att både få en överblick över vem som har gjort vad samtidigt som det bara är ett par klick bort att återställa en tidigare version om något skulle gå fel.

4. Möjlighet att testa innan publicering

Det är både spännande och lite oroande ibland att göra en uppdatering i den befintliga trackingen och sedan publicera den. Tidigare så har man uteslutande varit tvungen att testa i en miljö som inte ligger live (vilket är en väldigt bra praxis). Det är självklart något som man i många fall bör göra även med Google Tag Manager, men på mindre sajter kanske man inte har tillgång till en staging-miljö på samma sätt.

I och med GTMs inbyggda debug-läge kan du testa alla dina Taggar på den riktiga sajten innan du publicerar den för resten av världen att ta del av. Just debug-läget i Google Tag Manager är en funktion som vi på Omnidig fullkomligt älskar. Det gör att vi kan vrida och vända på en implementation och säkerställa att det verkligen fungerar innan vi publicerar en ny version av containern på sajten.

5. Renare kod på dina sidor

Genom att lyfta in alla trackingscript och regler för upptaggning i Google Tag Manager så gör du den faktiska koden på dina sidor kortare. Detta i sin tur innebär snabbare laddningstider för dina besökare och att det blir lättare att ”läsa koden” när man har det behovet. För oss som jobbar med exempelvis sökmotoroptimering eller webbanalys så sker detta oftare än man kan tro.

6. Kreativa lösningar

Google Tag Manager är i grund och botten baserat på JavaScript och med kunskap i detta språk kan man ta ut svängarna en del. Du kan via Taggar i GTM skriva egen JavaScript som inte bara läser in kod för tredjepartsverktyg som Facebook eller Hotjar, utan du kan exempelvis trigga på om en besökare skulle, säg… klicka på en viss tangentknappskombination.

Testa att trycka ner siffrorna ’ 1 2 3 ’ följt av varandra på ditt tangentbord får du se vad jag menar.

Sammanfattning

Det finns otroligt mycket att säga om Google Tag Manager som verktyg och vi kommer att prata mycket om det här framöver. Vi har utfört många implementationer av Google Analytics senaste året och inte en enda av dessa har skett utan Google Tag Manager. Det är ett så pass flexibelt verktyg så när du väl börjar med det är det svårt att föreställa sig hur det är att jobba utan det.

Oavsett om du ansvarar för en större sajt eller en mindre blogg som du bara skriver på själv så är vi helt övertygade om att detta verktyg kommer hjälpa dig samla in den data du behöver, när du nu behöver det.

Har du frågor eller funderingar kring andra användningsområden för Google Tag Manager eller bara funderar på om en specifik sak går att göra eller mäta? Lämna gärna en kommentar nedan så svarar vi så fort vi kan!


Denna bloggpost är den sjunde i en serie om hundra för initiativet #blogg100 där jag med många andra kommer att skriva ett blogginlägg om dagen med start den 1:a mars 2016. Mitt fokus kommer att ligga i att skriva om sökmotoroptimering och webbanalys. Följ gärna med på resan, jag lovar att du kommer att snappa upp ett och annat som antingen förbättrar din synlighet online eller ger dig en bättre inblick i hur dina besökare använder din webbplats.